Elektrische auto
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Fabrikanten van elektrische auto’s adverteren met nul gram CO2-uitstoot. Op zich klopt dat ook, maar toch is het te kort door de bocht. Volgens de normen van de autobranche mogen ze de uitstoot op nul zetten. Het opwekken van de elektriciteit is ook schadelijk voor het milieu. Slechts een beperkte deel van onze elektriciteit wordt opgewekt via zonnepanelen of windturbines, dus het wordt vooral geproduceerd in kolen en gascentrales. In 2018 was nog maar 7,4% van onze totale energieverbruik duurzaam. In 2050 moet onze energie 100% duurzaam zijn. Dus tot 2050 is het elektrisch rijden nog schadelijk voor het milieu, maar het is wel minder belastend per gereden kilometer.
TNO heeft onderzoek gedaan naar hoe belastend het opwekken van stroom is in vergelijking met het rijden op fossiele brandstoffen. Uit het onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot van een elektrische auto drie tot vijfmaal lager is in vergelijking met een auto op benzine of diesel. Ook met de uitstoot van stikstof en fijnstof scoren elektrische auto’s beter.
Stikstof is een veelbesproken onderwerp, omdat stikstof schadelijk is voor mens, dier en plant. De elektrische auto stoot geen stikstof uit, maar dat gebeurt natuurlijk wel bij het produceren van grijze stroom waar je de auto mee oplaadt. Fijnstof komt hoofdzakelijk niet vanaf de brandstoffen, maar door de slijtage van de banden en de remmen. De elektrische auto remt deels af via de elektromotor, dus minder via remschijven. Hierdoor heeft een elektrische auto tot 40% minder uitstoot van fijnstof in vergelijking met de auto op fossiele brandstoffen. Vooral de zwaardere elektrische auto's hebben toch nog een flinke uitstoot van fijnstof. Dat wordt veroorzaakt door het sneller slijten van de banden doordat de auto's erg zwaar zijn.