Home » Verkeer & vakantie » Fiets & lopen » Het effect van wandelen en fietsen

Het effect van wandelen en fietsen

 

Wandelen en Fietsen zeker goed voor je. De gemiddelde wandelsnelheid is 5 kilometer per uur. Loop je wat steviger door, dan haal je de 6 kilometer per uur. Bij een gewicht van 70 kg verbrand je met 5 kilometer wandelen 280 calorieën, terwijl je met een extra kilometer al 350 calorieën verbrandt. Het is dus absoluut de moeite waard om wat steviger door te lopen!

Waar bij wandelen de gemiddelde snelheid tussen verschillende personen niet veel afwijkt, kan dit bij fietsen wel het geval zijn. We gaan bij deze vergelijking uit van een gemiddelde fietssnelheid van 15 kilometer per uur. Ook de weersomstandigheden spelen een rol bij het aantal calorieën die je verbrandt. Met wind tegen verbrand je er meer dan met de wind in de rug.

Een snelheid van 15 kilometer per uur is op een stadsfiets prima te halen, ook met wind tegen. Met een lichaamsgewicht van 70 kilo verbrand je 280 calorieën als je één uur fietst. Verhoog je je tempo naar 18 tot 20 kilometer per uur, dan verbrand je ongeveer 500 calorieën per uur.

Een lekkere wandeling of fietstocht in de buitenlucht is dus erg gezond, maar niet alleen voor je lichaam. Ook voor je brein is wandelen en fietsen erg gezond. Zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Mexico. Elke keer dat je voeten de grond raken, krijgt je slagader een boost en wordt er bloed naar je hersenen gepompt. Zelfs een wandeling van een paar minuutjes zorgt op deze manier al voor een betere bloedsomloop. Dit draagt bij een een beter geheugen en minder kans op een beroerte. Wie wil dat nou niet? Neem dus tegenwoordig eens vaker een korte wandel- of fietspauze!

Als je in beweging bent worden de hormonen serotonine en endorfine in je lichaam aangemaakt. Dit zijn de zogenoemde gelukshormonen. Dit klinkt niet alleen bijzonder gezond, dat zijn ze ook. De stoffen maken je blij, gelukkig en geven je lichaam een ontspannen gevoel. Wel eens last van een stressgevoel of van depressieve gevoelens? Bewegen zal je helpen rustiger te worden. Niet voor niets dat wandelen bijvoorbeeld vaak wordt ingezet als vorm van therapie.